Politica

Finanțarea campaniilor electorale din 2024-2025: amenzi uriașe, cea mai mare aplicată lui Georgescu

Expert Forum a publica joi un raport care sintetizează sancțiunile aplicate de Autoritatea Electorală Permanentă în 2024 și 2025 atât pentru finanțarea campaniilor electorale, cât și pentru finanțarea politică.

Statisticile se bazează pe date obținute pe baza Legii 544/2001 de la AEP pe 2 iulie. Datele reflectă sancțiunile aplicate deja de AEP, însă unele dintre sesizări sunt încă în procedura de investigație, așadar este posibil ca statisticile să se modifice ușor. La momentul obținerii datelor controlul legat de alegerile prezidențiale nu fusese finalizat. De asemenea, AEP nu a realizat controalele de fond anuale la partidele politice în 2024, deci sancțiunile aplicate se bazează pe sesizări.

Sancțiunile la alegerile anterioare

La alegerile prezidențiale din 2019, din 16 competitori electorali, 12 au primit avertismente, iar AEP a amendat USR cu 15.000 de lei, iar pe PNL cu 50.000 de lei. Doi competitori, PLUS și Noua Românie, nu au fost sancționați. La capitolul confiscări, de la 5 competitori s-au confiscat 916 mii de lei, din care cea mai mare parte a provenit de la PUSL – 793.600,70 lei. În total, în anul 2019 au fost întocmite 236 de procese-verbale de constatare a contravențiilor prin care s-au acordat amenzi în valoare de 1.285.000 lei și s-au confiscat 3.120.632,42 lei. Sancțiunile au fost aplicate pentru 161 partide politice, 7 mandatari financiari, 3 societăți comerciale și 13 candidați independenți.

Conform raportului anual al Departamentului de control al finanțării partidelor politice și a campaniilor electorale, AEP a aplicat pentru încălcarea legislației la alegerile din 2020, respectiv cu privire la finanțarea activității curente a partidelor politice desfășurate în anul 2020-2021 amenzi de 4.580.000 lei și a confiscat 6.932.603,66 lei.

Sancțiunile

AEP a transmis o listă cu 717 rapoarte, însă unele persoane sau partide figurează de mai multe ori; am identificat 688 de persoane sau entități distincte. Desigur că cei mai mulți candidați sunt asociați unui partid, însă am folosit lista furnizată de AEP ca atare, fără să o alterăm. În total, au fost aplicate amenzi de 1.660.000 de lei și s-au confiscat 19.503.170,44 de lei.

Din valoarea totală a amenzilor, 530 de mii de lei provin din controale legate de alegerile prezidențiale, 420 de mii din cele legate de alegerile locale, iar 270 mii de lei reprezintă amenzi pentru alegerile parlamentare. Ca urmare a sesizărilor primite, AEP a aplicat amenzi de 365 de mii de lei – în acest caz nu știm exact de ce tip de proces sunt legate.

Cele mai multe amenzi au fost în cuantum de 10.000 și 15.000 de lei – 20, respectiv 35. Aproape jumătate din cuantumul amenzilor a fost aplicate direct partidelor politice, adică 775 de mii de lei.

Cele mai mari amenzi au fost de 100,000 de lei și 200.000 de lei – prima a fost aplicată POT, iar a cea de-a doua lui Călin Georgescu, pentru numeroase încălcări. În plus, au fost aplicate 639 de avertismente. Cele mai multe amenzi de 10,000 de lei au fost aplicate pentru prezidențiale, adică 15 din 20.

În total, AEP a confiscat 19 milioane de lei, din care 16 milioane pentru alegerile europarlamentare și 2,6 milioane de lei pentru cele locale. 483 de mii de lei au fost confiscați ca urmare a unor sesizări (fără a putea identifica tipul de alegeri/fond din datele analizate). Din această ultimă categorie, 455 de mii de lei sunt asociați SOS România.

Per total, cele mai mari sume au fost confiscate de la AUR – 13,6 milioane de lei, PNL – 2,7 milioane de lei, FD – 1,1 milioane lei și USR – 485 mii lei.

Cea mai mare amendă a fost aplicată lui Călin Georgescu (200,000 de lei) pentru încălcarea a numeroase articole, incluzând unele legate de sursa fondurilor, tipurile de materiale care pot fi folosite și depunerea raportului de venituri și cheltuieli, respectiv a documentelor justificative. AEP a sesizat și Poliția și Parchetul General cu privire la campania lui Călin Georgescu.

Georgescu a primit mai multe amenzi, astfel:

50.000 de lei – art 28 (1) a) cheltuielile aferente campaniilor electorale trebuie să provină numai din contribuții ale candidaților sau ale formațiunilor politice;

25.000de lei – art 36 (3) – Competitorii electorali au obligația de a imprima pe materialele electorale numele candidatului, operatorul economic, CMF și tiraj, dacă este cazul.

25.000 de lei – art 36 (32) – În termen de 30 de zile de la data încheierii campaniei electorale, competitorii electorali au obligația de a transmite la AEP o declarație cuprinzând informații privind descrierea materialelor de propagandă electorală online, producția, perioada și spațiul de difuzare a acestora.

50.000de lei – art.47 alin. (1) – În 15 zile de la data desfășurării alegerilor, mandatarii financiari coordonatori sunt obligați să depună la AEP rapoartele detaliate ale veniturilor și cheltuielilor electorale și cuantumul datoriilor înregistrate ca urmare a campaniei, însoțite de declarațiile de la art. 28 alin. (13).

50.000 de lei – art. 50 alin (2) – Partidele politice și candidații independenți au obligația de a prezenta în termen de 15 zile AEP documentele solicitate.

Avertisment28 alin (2) – Încasarea contribuțiilor electorale și plata cheltuielilor electorale pot fi efectuate numai prin intermediul conturilor bancare notificate în prealabil AEP.

28 alin. (6) – Contribuțiile pentru campania electorală se depun sau se virează în conturile bancare notificate numai de către candidați, partide politice sau de către mandatarii financiari ai acestora.

28 alin. (15) – Contribuțiile pentru campania electorală pot fi depuse în conturile bancare notificate AEP numai până la data încheierii campaniei electorale.

AUR a primit în total amenzi de 130.000 de lei și au fost confiscate sume de 13.735.990 de lei, majoritatea pentru alegerile europarlamentare din 2014. AUR a contestat doar sancțiunile pentru alegerile europarlamentare. Și în cazul PNL Autoritatea Electorală permanentă a confiscat 2.530.000 lei, pe baza aceluiași articol, art. 7 (2), care stabilește că ”Sumele de bani care fac obiectul împrumuturilor primite de către un partid politic de la o persoană juridică într-un an pot fi de până la 500 de salarii de bază minime brute pe țară, la valoarea existentă la data de 1 ianuarie a anului respectiv.” Un al treilea caz de confiscare este cel legat de Forța Dreptei, unde AEP a confiscat 235.066,44 lei, pentru europarlamentare. În cazul AUR, și mandatarul financiar SC OMF ACCOUNTING SERVICES SRL a fost amendat cu 15.000 de lei pentru nerespectarea reglementărilor privind obligativitatea de a declara în 3 zile către mandatar, respectiv către AEP venitul. O sancțiune similară a fost aplicată și pentru alegerile locale.

Ulterior, s-a descoperit că mai mulți competitori, inclusiv AUR, au primit împrumuturi cu încălcarea legii. În cazul AUR; mai mulți candidați ar fi primit împrumuturi peste limita admisă de la Maricel Păcuraru, proprietarul Realitatea TV.

Partidului Național Liberal i s-au confiscat 2,5 milioane de lei pentru europarlamentare și a primit și o amendă de 10,000 de lei. Amenzi a primit și pentru parlamentare și locale – 20,000 de lei, respectiv 15,000 lei – la care se mai adaugă 277 de mii de lei confiscați. La europarlamentare partidul a fost sancționat pentru încălcarea legislației privind împrumuturile, la parlamentare pentru încălcarea articolului referitor la destinația cheltuielilor electorale, iar la locale pentru mai multe încălcări.

POT a primit o amendă de 100,000 de lei, la care se adaugă suma de 28.353 lei, care a fost confiscată, ca urmare a unei sesizări. POT a contestat decizia în instanță. Amenda a fost primită pentru folosirea veniturilor provenite din subvenții de la bugetul de stat pentru alte destinații decât cele prevăzute, respectiv pentru faptul că nu a prezentat AEP informațiile solicitate în termen de 15 zile. Pentru parlamentare și locale a primit avertismente și s-a confiscat suma de 2,2 mii lei.

SOS România a primit amenzi de 45,000 de lei, ca urmare a unor sesizări. I s-au confiscat în total 479 mii lei, ca urmare a celor 2 sesizări și a unor constatări în urma controalelor pentru locale și parlamentare. Cea mai mare parte a sumei confiscate este legată de încălcarea art 25 (2) ”Este interzisă folosirea veniturilor provenite din subvenții de la bugetul de stat pentru oricare alte destinații decât cele prevăzute la alin. (1).” În cazul unei sesizări, pentru care a primit amendă 25 de mii de lei și s-a confiscat suma de 28 mii de lei, AEP a constatat că SOS România a încălcat art 11 (1), care stabilește că ” La primirea donației sunt obligatorii verificarea și înregistrarea identității donatorului, indiferent de caracterul public sau confidențial al acesteia.” SOS nu a contestat rapoartele în instanță.

Partidul Național Conservator a primit o amendă de 70,000 de lei, la care se adaugă suma de 6.939,50 lei, care a fost confiscată, pentru mai multe încălcări, incluzând cele referitoare la modalitatea de primire și cheltuire a fondurilor, nerespectarea limitelor cheltuielilor, precum și nerespectarea reglementării de a prezenta în termen de 15 zile reprezentanților Autorității Electorale Permanente documentele solicitate.

Forța Dreptei a primit în total amenzi de 50,000 de lei, din care cea mai mare a fost de 30,000 de lei, la locale. Tot la locale, AEP a confiscat un total de 903 mii de lei pentru încălcări legate de modul de înregistrare și cheltuire a banilor, încălcări legate de înregistrarea mandatarului financiar și nerespectarea destinațiilor pentru cheltuieli. La europarlamentare partidului i s-a confiscat suma de 235 mii de lei și i s-a aplicat o amendă de 10,000 de lei pentru nerespectarea reglementărilor privind împrumuturile.

USR a primit cea mai mare amendă la locale – 45,000 de lei, la care se adaugă sume confiscate de 464.918 lei pentru încălcări ale legislației legate de limitele maxime ale contribuțiilor, destinațiile cheltuielilor și pentru folosirea de materiale electorale nepermise. O amendă de 20,000 de lei a primit și în 2025 pentru încălcare legislației care stabilește că cheltuielile privitoare la realizarea materialelor de propagandă electorală sunt suportate exclusiv de beneficiarii acestora.

USR a primit 3 avertismente, pentru parlamentare, europarlamentare și un control e fond, legat de subvenții, la care se adaugă un total confiscat de 20 de mii lei. În urma controlului de fond, USR a fost sancționat pentru încălcarea art. 25 alin. (2) ”Este interzisă folosirea veniturilor provenite din subvenții de la bugetul de stat pentru oricare alte destinații decât cele prevăzute la alin. (1).”

Nicușor Dan a primit 2 amenzi de 20,000 de lei, care nu au fost contestate în instanță. Ambele controale au pornit de la sesizări. Prima se leagă de încălcarea articolului care stabilește ce materiale electorale pot fi folosite în campanie (36/2). Cea de-a doua se leagă de încălcarea legislației privind marcarea publicității politice, finanțarea campaniei electorale de către o entitate care nu are acest drept – art. 33 alin. (1)  – și a art. 36 (2), care stabilește ce tipuri de materiale de propagandă electorală pot fi utilizate.

Sancțiuni legate de publicitatea politică

18 amenzi au fost aplicate până în acest moment conform art. 16 (2) din OUG 1/2025. Acesta se referă la obligația de a marca materialele electorale online cu anumite informații obligatorii, mecanism care a fost și criticat pentru unele dintre efectele negative pe care le-a avut asupra discursului public.

Conform art. 16 (6), ”încălcarea dispozițiilor alin. (2) și (3) constituie contravenții, dacă faptele nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât să fie considerate, potrivit legii penale, infracțiuni, și se sancționează cu amendă de la 15.000 lei la 50.000 lei.” Observăm din lista de mai jos că au fost aplicate amenzi de 295 de mii de lei, dar în niciun caz AEP nu a aplicat sancțiunea maximă, ci doar 15 mii de lei sau 20 de mii de lei, precum și 30,000 de lei într-un singur caz.

Acesta din urmă este legat de deținătorul portalului dexonline.ro (SC Codex Publicus Media), care a fost reclamat că ar fi făcut campanie electorală pentru candidatul Nicușor Dan.  Cu câte 20.000 de lei au fost amendați Nicușor Dan și Văduva Mihai-Constantin (a candidat din partea USR la consiliul local Priseaca, Olt la alegerile locale din 2024) – fiecare au fost amendați pentru încălcări ale mai multor articole de Legea 334/2005 și OUG 1/2025.

Printre altele, cu câte 15,000 de lei au fost amendați Ana Maria Gravilă (POT), Popescu Sebastian-Constantin și Vlad Gheorghe Dan (DREPT). Conform datelor primite, doar Popescu Sebastian-Constantin ar fi contestat decizia AEP.

Contestații în instanță

Din totalul de rapoarte, doar 18 au fost contestate în instanță, după cum se vede din lista de mai jos. Nu deținem o statistică referitoare la rezultatul acestor proceduri în instanță.

+++

Pentru o parte importantă din sancțiuni, AEP poate aplica amendă între 10.000 și 25.000 lei. Sunt însă anumite încălcări care pot fi sancționate cu 15.000 lei la 50.000, incluzând folosirea subvențiilor pentru alte scopuri, nerespectarea reglementărilor privind împrumuturile pentru partidele politice, cele mai importante articole privind cheltuielile din campaniile electorale, nedepunerea rapoartelor de venituri și cheltuieli în termen sau nerespectarea obligației de a prezenta în termen de 15 zile reprezentanților Autorității Electorale Permanente documentele solicitate.

Cea mai mare sancțiune se aplică pentru încălcarea art 8 (3), dacă partidele nu respectă reglementările privind donațiile în bani cu sarcina de a achiziționa clădiri cu destinația de sediu al partidului politic – de la 100.000 lei la 200.000 lei. Amenzile se pot cumula.

Abaterile pot fi contravenții dacă nu reprezintă fapte penale și pot fi aplicate partidelor politice, cât și cetățenilor sau altor categorii de entități, precum mandatarii financiari. Contravențiile se constată de către reprezentanții Autorității Electorale Permanente, iar sancțiunea se aplică prin decizie a AEP. Rapoartele AEP pot fi contestate în instanță, la Curțile de Apel relevante, iar deciziile acestora se pot contesta la Înalta Curte de Casație și Justiție. Considerăm că amenzile ar putea fi crescute, pentru a fi diuasive, mai ales pentru încălcările legislației privind veniturile și cheltuielile, precum și cu privire la nerespectarea regulilor legate de transparență.

Exit mobile version